Hyggelig miniferie til Kulhuse 2014

fra 23-26 juli

Kort dagbog over turen.

23. Juni
Vi startede hjemmefra, fra Svalevej i Hillerød, med vores fine lille Hymer Future campingvogn, cykler, havemøbler mv. og ankom efter en kort køretur til Kulhuse Camping, som ligger næsten oppe ved færgelejet i Kulhuse, på Hornsherred i Nordsjælland.

Da vi ankom, bad vi om en plads, hvor der var lidt skygge, men gerne med morgensol, så man kunne gå ud af vognen til morgenmaden og blive varmet lidt igennem. Vi fik en plads bagerst på pladsen, lige hvor stien går fra pladsen og ned til stranden. Det var også lige ved fastliggerne, hvilket vi ved andre lejligheder har haft ikke så gode erfaringer med. Det skal siges, at fastliggerne i Kulhuse ikke havde det mindste imod en familie på camping en forlænget weekend. Faktisk kom vi hurtigt i snak med naboerne, som viste sig at være rigtigt rare. Allerede da vognen skulle skubbes ind, kom de løbende og gav en hånd.

Vi overvejede kort, om vi ville have forteltet op. Beslutningen blev nej, det var vist ikke nødvendigt, da vejret så ud til at ville være med os.

Vi gik en tur ud på "klinten", da Claus kunne huske fra barneårene, at der var sjovt at løbe. Der var dog rendt meget vand af åen siden og nu var det helt groet til. Derfor galdt det hurtigt om at finde den letteste vej ud igen, så alle kunne bevare det gode humør.

pic

Der var dog en lille sti ud til denne bænk. Når man gik videre, var det helt groet til.

Vi gik videre helt op mod færgelejet og endte med at købe en is deroppe. Der var meget smukt. Julie ville dog gerne tilbage, så vi kunne hente badetøjet og få en dukkert, inden det blev for sent.

Da vi om tilbage til pladsen, var vores nabo, Ole, kommet. Han kørte en stor Suzuki. Claus var straks ovre og tale med ham, og det blev til en lang snak, medens Julie utålmodigt måtte vente på at komme ned på stranden. Ole bor på Bornholm, men holder af at campere i Kulhuse, så ofte han kan få tid til det. Han kører oftest på MC fra Bornholm.

pic

Herunder ses Tamaki som også afventer, at Claus bliver færdig med al den MC snak.

Endelig kommer vi ned til en dukkert. Det er det skønneste vejr. Jannik er kommet i mellemtiden, og vi drikker kaffe på stranden. Jannik og Claus tester kamera indstillinger for bedst muligt at kunne fotografere den nedgående sol. Vejret, ja det var helt stille. Børnene begyndte at fange efter krabber og Julie bestilte et krabbenet til dagen efter.

24. juni

Vi stod tidligt op og spiste dejlig morgenmad i solskinnet foran vores lille campingvogn. Julie og Claus tog en hurtig dukkert i fjorden, hvorefter vi pakkede cyklerne og cyklede mod færgehavnen. Vi tog den lille antikke færge over fra Kulhuse til Sølager. Herfra cyklede vi ind til Hundested. Først tog vi til Lynæs havn, hvor vi spiste dejlige fiskefrikadeller og kiggede også ind i en marine shop, som havde nogle dejlige, men dyre, campingstole. Derefter cyklede vi videre ind i centrum af Hundested, fik en is og tog derefter en dukkert ved den strand, som ligger lige nord for havnen. Her var dejlige bølger og vandet var mere havsalt end inde i fjorden. Vi mødte vores naboer, Helge og Inge, som var der med deres datter hendes barn.

I Hundested ringede vi til Claus forældre, Else og Arne, og hørte om de ikke ville køre til Kulhuse og spise med. Det ville de godt. Det varede ikke længe, efter vi var tilbage på campingpladsen, før de dukkede op. Vi havde dog det problem, at vi ikke måtte anvende kulgrill grundet brandfaren. Derfor måtte vi bruge en elektisk grill, som tog en evighed om at blive varm. Maden var dog dejlig, og vi nåede at blive ritigt sultne. Claus gik ind i vognen, for at hente en øl. Han syntes det lugtede brændt. Det viste sig, at det stik i vognen, som vi havde brugt til el grillen, slet ikke var i stand til, at levere så meget strøm, uden at blive meget varm. Det var vist i sidste øjeblik, at det blev koblet fra. Derefter, da grillen kom over i et andet stik, gik tilberedningen en smule hurtigere.

pic

Senere ringede Henrik Lassen og hørte, om de ikke lige måtte komme forbi og hilse. Det kunne de selvfølgelig sagtens. De havde Lukas med sig. Vi gik ned til fjorden alle sammen. Lukas og Julie badede sammen og vi andre sad og så på. Der blev fanget mange krabber denne aften og den var lige så smuk som aftenen før. Claus havde brænder, vand og bønner med ned på stranden, så inden længe havde alle en kop kaffe i hånden. Det var en meget hyggelig aften.

25. juli
Næste morgen tidlig, gjorde vi klar til at cykle gennem Nordskoven og ind til Jægerspris. Det viste sig dog hurtigt, at vejen var længere en forventet, godt hjulpet af, at Claus, som skulle finde vej, ikke lykkedes så godt med dette. Tamaki havde et styrt på sin cykel og slog i den forbindelse sit ben og sin mave. Derfor blev vi enig om at finde den hurtigste vej tilbage. Det var også svært, for vi havde ikke et ordentligt kort over skoven, så vi kørte og kørte, og fandt endeligt strandstien, som vi oprindeligt skulle have fulgt, for at komme til Jægerspris. Nu kørte vi så blot mod nord igen. Undervejs så vi Kongeegen, som er det ældste levende egetræ i skandinavien. Træet har dog i dag svært ved at overleve, for dette stykke skov er drænet, for at sikre vækst til de ny trær, som derfor tager lyste fra kongeegen. Kongeegen er ikke så højt. Den oprindelige stamme er hul, så det ligner lidt, at det består af flere småstammer i ring, hvorfra der stadig er grene med friske egeblade.

Denne aften kom Lise på besøg. Hun havde sin hund "Molly" med sig. Det var også hyggeligt. Molly elsker vand og at løbe efter bolde, så det fik den også lov til nede på stranden. Vi fik drukket lidt godt øl ved vognen.

26. juli

Næste morgen var det tid til at pakke sammen og køre hjem til Hillerød igen. Vi fik dog en hurtig morgendukkert først. Hjemturen gik fint og mandag var det på arbejde igen. Dejlig miniferie.