Dejlig ferie til Norge, Mikkel og Claus

Den 4. august 2007 var Mikkel og jeg klar til vores første længere tur på MC sammen. Vi havde planlagt samme dag at køre til Glimmingehus i Syd Sverige, og så køre op gennem det centrale Syd Sverie mod Göteborg.

pic

Glimmingehus var en fin oplevelse i dejligt vejr. Vi var inde og se borgen indvendigt. Øverste etage minder om et kanondæk på et gammelt krigsskib, med luger til kanonløbene. Trappen på vej op i borgen er fuld med fælder, så det har været overordenligt svært for fjender, at indtage borgen.

De følgende 2 billeder er et fra indvendigt og et fra bagsiden af Glimmingehus med voldgraven i forgrunden.

Efter Glimmingehus, kørte vi op til Degeberga, hvor Claus i 8. klasse havde været på koloni. Det var sjovt at se stedet igen. Vi fik pyt i panna i Degeberga, men Mikkel havde svært ved at nyde måltidet på grund af en masse hvepse, som svirrede om hovedet hele tiden.

Da det blev eftermiddag, og efter vi havde passeret et militært øvelsesterræn, som vi blev ledt ind igennem, begyndte vi at lede efter en campingplads. Vi fandt en i Vittsjö. Da vi ankom, slog vi teltet op. Det var søndag. Vi gik så op i campingpladsens butik. De havde ingenting deroppe. Vi fik dagens sidste boller. Det eneste som de kunne tilbyde som pålæg, var Jaka Bov på dåse. Det købte vi i mangel på bedre.

Næste morgen fik vi bolle med Jaka Bov, og da vi ikke kunne have mere af det, fik ænderne resten, men selv de fik nok. Vi var ude at sejle kano og om aftenen, efter vi ankom, gik vi i en bådeklub og spiste lidt fint.

Det var alt i alt en dejlig plads, især hvis vi havde været forberedt på, at campingbutikken havde så lille sortiment.

pic

Teltet slået op, på den lille teltplads, med dejlig udsigt til søen. Da det blev mørkt, var her mange myg, men ikke i solen om dagen.

I både klubben om aftenen, til en pølse og lidt kage med sodavand og kaffe.

Næste morgen, vi fodrer ænder med resterne af Jaka Bov og brødkrummer, efter vi selv havde fået (mere) end nok.

pic

Inden vi kørte videre, var vi ude og sejle kanot.

Efter Vittsjö, kørte vi op mod Göteborg. Vi passerede forbi Göteborg og søgte så ud mod kysten. Her fandt vi en dejlig campingplads Marstrand Familie Camping. Det lå ude i skærgården i nærheden af Tordenskjolds gamle fæstning Marstrand.

Den sene eftermiddag vi ankom, var Mikkel meget udkørt. Han tog sig en skraber på græsplænen, medens far Claus rejste telt.

Næste morgen ville vi ind til Göteborg med to formål. Vi ville se det zoologiske museum samt en tur i Lisaberg tivoli. Det blev til to dejlige oplevelser, selvom far Claus på et tidspunkt i tivoli blev sendt til tælling og fik det dårligt.

pic

Om aftenen tog vi ned på havnen i Marstrand. Vi satte os først på et Pizzaria, men da tjenerne var passeret forbi vores bord for 20'ende gang, opgav vi og gik over på en anden restaurant. Her serverede de fisk, og det endda til rimelige penge. Det var simpelt hen super lækkert.

Ud over den lækre mad, så var det en af de der smukke smukke sommeraftener, med dejlige dufte i luften, smuk solnedgang og lun brise. Det kunne Italien eller Spanien ikke have serveret bedre. Dette var den absolut bedste og mest hyggelige aften på turen.

Næste morgen var Mikkel kvæstet. Han havde brug for at sove en time mere. Jeg gik derfor rundt på campingpladsen og fotograferede. Der var en gut med en stor amerikaner bil, hvor der var problemer med karburatoren. Jeg fik en snak med ham. Han havde haft den skilt at i atomer og efter maling og lidt pladearbejde, var det hele samlet igen og så rigtigt sundt og godt ud.

pic

Teltet stod med de andre MC'isters telte på en lille plads, lige foran sanitetsbygningen. Det ser ud som om der var meget larm af biler, men der var faktisk helt stille om natten. Vi sov her 2 nætter.

Så brød vi op og var på farten igen. Et af de mål vi havde aftalt hjemmefra, var Thor Heyerdahls museum i Oslo. Mikkel ville rigtigt gerne se kontiki. Vi kørte under Oslo fjord og drejede mod Nord på den vestre bred. Efter forholdsvis kort kørsel, fandt vi campingpladsen Ramton Camping, som lå helt ud til Fjorden. Vi fik anvist en teltplads, hvor jeg skulle køre ned af en stejl grussti med den fuldt læssede BMW. Det var svært at holde balancen. Til gengæld var der ingen biler hernede og meget stille.
Det er den campingplads jeg har ligget på, med den mest fornemme udsigt lige fra teltdøren.

Næste morgen fik vi friskt morgenbrød og syltetøj/nutella på den lille anløbskaj lige ved siden af teltet. Det var meget dejligt. (og dyrt i Norge).
pic

Så var vi på Thor Heyerdahl museum.

og på Fram museum, ekspeditionsskibet, som har sejlet over indlandsisen to gange.

Og i vikingeskibshallerne i Oslo
pic

Derefter kørte vi til et indkøbscenter og købte dejligt fårekød for en formue, med en øl og en sodavand til. Vi købte også peberfruger og brød, samt en engangsgrill. Hjem på pladsen og sidde og tilberede maden helt nede ved bredden af fjorden. Mikkel har siden sagt, at for ham var denne aften den mest hyggelige. Det var dejligt at kunne sidde der og slappe af og passe sit stykke kød på grillen.

Efter maden blev vi beriget med en flot regnbue. Det begyndte at regne. Vi kunne både høre det og lugte det. Vi kunne se vanddråber slå ned i fjorden ca 50-100 meter ude i vandet, men ikke en dråbe nåede ind på bredden og på vores telt. Vi sov en dejligt lang og rolig nats søvn, inden vi næste morgen havde besluttet at vende næsten hjemad.

Inden Mikkel gik til køjs, lavede han denne miniudgave af en Thor Heyerdahl sivbåd.
pic

Sidste morgen på turen. Vi fik morgenmad lige foran hvor teltet havde stået. Jeg spurgte Mikkel, om han ville have en overnatning i Göteborg igen, eller om han ville køre helt hjem i et hug. Mikkel spurgte "Hvor langt har Tamaki siddet bagpå, da I kørte længst". Jeg svarede,  ca 320 km. Mikkel; "Hvor langt er der til Göteborg?" jeg svarede omkring 300 km, samt derefter 300 km hjem. Mikkel sagde;"Far, jeg tror vi kører hjem i et hug". Han ville gerne overgå Tamaki. Han sad bagpå hjem fra Oslo uden at brokke et sekund. Vi var inden omkring halvvejs og få pyt i panne, ellers var det en lang tur uden for mange pauser.

Efter at være kommet hjem, har vi talt om turen mange gange. Det var en rigtig dejlig tur. I den periode boede Mikkel til hverdag hos sin mor, så det var dejligt for os begge, at kunne være lidt sammen, helt alene.

Vi kørte ialt ca. 1800 km på turen, incl.alle de småture vi havde til forskellige mål.